Značajno povećan broj djece sa smetnjama u razvoju u redovnom sistemu

U Crnoj Gori broj djece sa smetnjama u razvoju u redovnom sistemu obrazovanja značajno je povećan, kazao je ministar prosvjete Miomir Vojinović i dodao da će se školska 2022/23. posebno baviti uključivanjem inkluzivnih mjera i aktivnosti u godišnje školske planove.

Iz Ministarstva prosvjete saopšteno je da je Vojinović učestvovao na kongresu "Izazovi kvalitetnog obrazovanja na putu evropskih integracija", koji je održan u Tirani.

On je rekao da je, kada je riječ o zakonskom i strateškom okviru i inkluzivnom obrazovanju, Crna Gora devedesetih godina prepoznala potrebu da sistem u oblasti vaspitanja i obrazovanja osavremeni i uvede inkluzivnu orijentaciju za djecu sa smetnjama i teškoćama u razvoju.“Kao prvi izbor i imperativ ona pohađaju redovne škole“, istakao je Vojinović.

On je dodao da kontinuirani uticaj na razvoj te oblasti ima pretpristupni proces u okviru kojeg se Poglavlja 23 i 26 eksplicitno odnose na prava osoba s invaliditetom i inkluzivno obrazovanje.Kako je naveo Vojinović, posebno su važne obavezujuće preporuke Komititeta za praćenje ispunjenja Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima osoba sa invaliditetom.On je naglasio da su na inkluzivnom putu ključni partneri bila udruženja roditelja djece sa smetnjama u razvoju, koja su delegirala izazove i ciljeve razvoja djece.

“Primarna činjenica u kontekstu crnogorskog iskustva i prakse jeste da je značajno povećan broj djece sa smetnjama u redovnom sistemu”, kaže se u saopštenju.Navodi se da im je Ministarstvo omogućilo pristup obrazovanju racionalno i operativno koristeći resurse, fokusirajući se na ranu intervenciju, podršku za nastavu, kontinuitet u obrazovanju i osposobljavanju za samostalan život i rad, unapređenju bazičnog obrazovanja i profesionalnog usavršavanja nastavnog i stručnog kadra.Vojinović je kazao da je okosnica rada sa djecom s posebnim obrazovnim potrebama Individualni razvojno-obrazovni program (IROP).“Uveli smo individualni tranzicioni plan čiji su ciljevi, mjere i aktivnosti usmjereni na podršku učeniku u procesu prelaska iz jednog obrazovnog nivoa u drugi, kao i iz sistema obrazovanja na tržište rada“, rekao je Vojinović.On je istakao da su u tom procesu posebno značajni modularizovani obrazovni programi kojima se omogućava osposobljavanje za obavljanje dijela određenog zanimanja.Vojinović je učesnike kongresa informisao da u Crnoj Gori postoje tri resursna centra - dva u Podgorici i jedan u Kotoru.

Centri, kako je naveo, pružaju podršku inkluzivnom obrazovanju kroz ranu intervenciju, individualnu podršku, savjetodavni i stručni rad, obuke nastavnika i stručnih saradnika, upotrebu znakovnog jezika.Vojinović je dodao da ti centri vrše pripremu, prilagođavanje, izradu, obuku za korišćenje specijalnih udžbenika i drugih specijalizovanih nastavnih sredstava.Kako je naveo, za djecu sa posebnim obrazovnim potrebama u Crnoj Gori škole angažuju asistente u nastavi kao tehničku podršku.

Izvor: Rtcg