Sve što smo mislili o dinosaurusima nije tačno

Slika reptilolikih dinosaurusa hladne krvi, koja je u našu maštu usađena zahvaljujući filmovima iz serijala „Park iz doba Jure“, mogla bi da bude pogrešna.

Već je poznato da su neki dinosaurusi imali perje kao ptice i da su bili raznobojni. Oni su najvjerovatnije i zvučali kao ptice – ispuštali su zvuk koji je sličniji gugutanju golubova nego režanju. Sada je istraživanje sa Univerziteta Jejl došlo do novog saznanja koje je dovelo u pitanje još jednu od njihovih odlika, piše CNN.

Naime, prema zaključcima ovih naučnika, krv koja je tekla kroz vene dinosaurusa najvjerovatnije je bila topla, što znači da oni nisu bili stvorenja hladne krvi kao što se do sada smatralo.

“Dinosaurusi su na evolucionoj tački između ptica, koje su toplokrvne, i reptila, koji su hladnokrvni. Naša otkrića ukazuju na to da su sve veće grupe dinosaurusa imale višu tjelesnu temperaturu od temperature okruženja u kom su živjeli”, kaže Robin Doson, koja je sprovela ovo istraživanje dok je bila na doktorskim studijama geologije i geofizike na Jejlu.

Do ovog otkrića istraživači su došli proučavanjem fosilizovanih ljuski jaja trudona, malog mesojeda, majasore, biljojeda, i megalulitusa, koji pripada grupi dugovratih ogromnih dinosaurusa.

“Drevni termometar”

Proučavajući raspored atoma kiseonika i ugljenika u ljuskama jaja, istraživači su mogli da izračunaju unutrašnju temperaturu tijela majke.

“Jaja djeluju kao drevni termometri jer su se formirala unutar dinosaurusa”, kaže Pinčeli Hol, asistent na Jejlu i koautor studije.

Kako bi utvrdili temperaturu okruženja u kom su jaja položena, naučnici su sproveli istu vrstu analize na jajima hladnokrvnih beskičmenjaka, koji poprimaju temperaturu svog okruženja.

Tako su ustanovili da je tjelesna temperatura dinosaurusa koje su proučavali bila viša od temperature sredine u kojoj su živjeli. Za razliku od reptila, čija tjelesna temperatura varira u zavisnosti od spoljašnje temperature, dinosaurusi su, prema zaključcima ove grupe istraživača, bili sposobni da održavaju stalnu tjelesnu temperaturu.

Koliko je tjelesna temperaturu bila viša u odnosu na spoljašnju zavisilo je od vrste dinosaurusa. Trudonova je bila viša za 10 stepeni, majasorina za 15, a megalulitusova je bila viša za tri do šest stepeni Celzijusa.

“Ono što smo otkrili upućuje na to da je njihova sposobnost da podignu svoju temperaturu u odnosu na temperaturu okruženja bila rana evolutivna odlika dinosaurusa”, kaže Dosonova.

Diskusija o tome da li su dinosaurusi bili toplokrvna ili hladnokrvna bića dugo se vodi među paleolozima. Studija iz 2014. godine eliminisala ih je iz obje grupe.

“Za razumijevanje dinosaurusa veoma je bitno da znamo da li su bili hladnokrvni ili toplokrvni. To mijenja nivo njihove aktivnosti i način na koji su bili u interakciji sa sredinom”, objašnjava Hol.

Ovo istraživanje bi moglo da da odgovor i na pitanje zbog čega su dinosaurusi imali perje. Naime, Dosonova tvrdi da im je ono u početku omogućavalo da održavaju tjelesnu temperaturu, dok je kasnije moglo da služi za seksualno privlačenje u vrijeme parenja ili za letjenje.

Izvor i foto: Cdm